Nařízení komise (EU) č. 402/2013 o společné bezpečnostní metodě pro hodnocení a posuzování rizik a o zrušení nařízení (ES) č. 352/2009 stanovuje tzv. společnou bezpečnostní metodu (Common Safety Method - CSM) pro hodnocení a posuzování rizik změn železničního systému v členském státě EU.
Ukládá subjektům (a to zejména dopravcům (RU), provozovatelům dráhy (IM), subjektům pro údržbu (ECM), smluvním či určeným subjektům, žadatelům o uvedení strukturálního systému do provozu), za určitých podmínek aplikovat proces řízení rizik na zaváděné jakékoli změny železničního systému členského státu.
Po výše uvedených subjektech (nazývaných obecně navrhovatelé) se požaduje zpracovávat Prohlášení navrhovatele o bezpečnosti.
Proces řízení rizik je metodou jak toto nařízení v plném rozsahu aplikovat a je definován v Příloze I konsolidovaného znění nařízení (EU) č.402/2013.
Nařízení se vztahuje na změny technické, organizační a provozní na drahách celostátních a regionálních.
S ohledem na správný výklad a smysl závěru každé zprávy o posouzení bezpečnosti se zachováním právního i faktické smyslu celé problematiky, žádáme všechny subjekty pro posuzování bezpečnosti, kteří jsou uznáni nebo akreditováni na území ČR, aby nadále do svých zpráv o posouzení bezpečnosti - ve svých závěrech - používaly (samozřejmě v případech kdy posuzovaný subjekt vyhoví všem požadavkům) následující standardizovaný závěr:
Konstatuji, že na základě nezávislého posouzení byla u návrhu změny prokázána shoda s bezpečnostními požadavky. Proces požadovaný Nařízením (EU) č. 402/2013 byl dodržen.
Za okamžik, kdy se projekt stává projektem v pokročilé fázi rozvoje, lze považovat:
Vzhledem k množícím se případům, kdy žadatelé zejména při žádosti o vydání JOB, části B ve svém procesu aplikace nařízení 402/2013 vyhodnocují jako změnu „sebe sama“, tzn. přímo vstup samotného dopravce (RU) do železničního sektoru, upozorňujeme, že takto pojaté hodnocení bezpečnosti je nepřijatelné.
Správný postup pro hodnocení rizik je následující:
Hodnocení bezpečnosti se vždy musí opírat o změnu. V daném případě, se jedná téměř vždy o provozní, resp. organizační změnu v předpisové oblasti.
Měněný předpis může obsahovat n změn, nicméně každá z nich musí být hodnocena samostatně, a pokud se to týká předpisu, který je součástí předané dokumentace pro vydání JOB, pak musí být pro jednu každou změnu vypracováno prohlášení navrhovatele o bezpečnosti (PNB) odpovídající charakteru posouzené změny (PNB Typ A, B, C, D) .
Organizační změny mohou nabývat různých variant:
a proto pro organizační změny musí být PNB vypracováno jak pro dopad na provozní postupy a postupy údržby, tak na bezpečnost.
Aktualizovaný dokument „Příklad popisu aplikace „Procesu řízení rizik (ŘR) navrhovatelem“, který je rozšířen o postup pro stanovení organizačních změn dle nař. EU č. 402/2013 čl.2, odst.2.
Vzhledem ke stávající aplikaci CSM při kolaudování staveb v rámci fází V-diagramu CENELEC, s ohledem na nejasné stanovení priorit při procesu hodnocení výsledků posuzování NoBo/DeBo v závislosti na hodnocení bezpečnosti, Drážní úřad rozpracoval obecně platné kroky vztahu postupného předávání resp. doplňování rizik. Jedná se o to, aby vnitřní proces řízení rizik navrhovatelem vždy pokrýval všechny fáze V-diagramu a byl synchronizován s postupy všech výše uvedených hodnotících subjektů (SPB, NoBo, DeBo, DÚ).
LEGENDA:
SPB - subjekt pro posuzování bezpečnosti
ZPB - zpráva o posouzení bezpečnosti
PNB - prohlášení navrhovatele o bezpečnosti
CSM - nařízení (EU) č. 402/2013
Vzhledem k jednotnému posuzování „Změny proběhu drážního vozidla“, která se svým dopadem na bezpečnost dotýká rozhraní jak technické i provozní změny, Drážní úřad stanovil, že se nadále bude v těchto případech postupovat takto:
1a. Protože se jedná o technický systém, který je vždy schválen ve smyslu § 62 vyhlášky č. 173/1995 Sb ve znění pozdějších předpisů (dále jen „prováděcí vyhláška“), bude i v tomto případě dodržen stejný pohled na danou problematiku a na změnu proběhu bude nahlíženo primárně jako na změnu technickou.
2b. Tato technická změna bude Drážním úřadem (vyjma jednoznačně odůvodnitelných odchylek deklarovaných navrhovatelem) považována za změnu významnou, tudíž je nutno na tuto změnu nasadit plnohodnotný proces řízení rizik tak, jak je popsán v příloze 1 CSM.
3c. Protože v § 62 prováděcí vyhlášky změna proběhu není definována jako zásah do konstrukce znamenající odchylku od schváleného typu, navrhovatel k dané změně dodá PNB Typ D, ZPB a zašle technické podklady této změny k doplnění původní technické dokumentace v případě, že se tyto dokumenty uložené na Drážním úřadu touto změnou mění.
Výše uvedenými kroky je vyřešena akceptace významné změny pro technický systém, na který se vztahuje schválení drážního vozidla vydaným rozhodnutím o schválení typu resp. odchylky od schváleného typu.
Tento typ změny vyvolá současně i změny v předpisové dokumentaci ECM které jsou chápány Drážním úřadem vždy jako změny provozní. V případě změny dokumentace, pokud je součástí schvalovacího procesu na Drážním úřadu, je nutno tyto změny navrhovatelem deklarovat příslušným PNB Typ D a ZPB.
2a. Uvedený změněný předpis (většinou předpis pro údržbu) je tedy nutno, vlivem výše uvedené změny, hodnotit pomocí CSM. Postup je obdobný. V daném případě však hodnotíme změnu jako provozní.
2b. Hodnotíme pouze to, co se změnilo mezi původním a novým (upraveným) předpisem.
| Název dokumentu | Ke stažení |
|---|---|
| Seznam uznaných nezávislých subjektů pro posuzování pro změny železničního systému | Dokument (PDF) |
| Zpráva o posouzení bezpečnosti - osnova | Dokument (PDF) |
| Prohlášení navrhovatele o bezpečnosti typ A | Dokument (DOC) |
| Prohlášení navrhovatele o bezpečnosti typ B | Dokument (DOC) |
| Prohlášení navrhovatele o bezpečnosti typ C | Dokument (DOC) |
| Prohlášení navrhovatele o bezpečnosti typ D | Dokument (DOC) |
| Tabulka doporučených stupňů významnosti technické změny | Dokument (DOC) |
| Tabulka doporučených stupňů významnosti provozní změny | Dokument (DOC) |
| Příklady jednotlivých kategorií změn | Dokument (DOC) |
| Deklarovaná změna | Dokument (DOC) |